اخبار

برخورد احتمالی یک طوفان خورشیدی با زمین

طوفان خورشیدی

اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) هشدار داد: روز چهارشنبه (۱۲ مردادماه ۱۴۰۱) به احتمال قوی یک طوفان ژئومغناطیسی خفیف از نوع G۱ به زمین برخورد می‌کند.

به گزارش پرمگ و به نقل از دیلی میل، آنطور که به نظر می‌رسد، زمین در معرض یک طوفان خورشیدی می‌باشد. طوفان نوع جی-۱(G۱-class) قادر است باعث تضعیف نوسانات شبکه برق شود، بر عملکرد ماهواره‌ها تداخل ایجاد کند و باعث به وجود آمدن شفق‌های قطبی به صورت نوارهای رنگی در آسمان اطراف قطب شمال(کانادا و آلاسکا) شود.

این طوفان ژئومغناطیسی به علت وجود یک حفره تاجی در ناحیه جنوب غربی چهره خورشید که مواد گازی را به خارج پرت می‌کند ایجاد شده است.

مایک کوک(Mike Cook)، که در فعالیت‌های مرتبط با هواشناسی فضایی کار می‌کند، به دیلی‌میل گفت: این حفره با پرت کردن بادهای خورشیدی در یک جهت، باعث افزایش سرعت بادهای خورشیدی شده است.

او همچنین می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این بادهای خورشیدی، باعث ایجاد طوفان خورشیدی نوع G-۱ می‌شوند، ولی باید دید که آیا این پیش‌بینی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به وقوع می‌پیوندد یا خیر.

طوفان پیش‌بینی شده برای این هفته، بر روی ماهواره‌ها و تکنولوژی‌های زمینی تأثیر بسیار جزئی خواهد داشت. با این همه، احتمال گیج کردن حیوانات مهاجری که از میدان مغناطیسی زمین به عنوان ابزار ناوبری استفاده می‌کنند وجود دارد. دلیل آن هم این است که طوفان‌های ژئومغناطیسی باعث بروز جریان‌های الکتریکی در مغناطیس‌سپهر و یونوسفر می‌شود.

به استناد اظهار نظر مرکز پیش‌بینی هوای فضایی اداره ملی اقیانوسی و جوی به احتمال قریب به یقین، یک طوفان خورشیدی از نوع G۱ در اوایل روز پنجشنبه و اواخر روز جمعه سیاره زمین را تحت تأثیر قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا