سلامت

صبحانه بخورید تا چاق نشوید

صبحانه بخورید تا چاق نشوید

کسانی که بر اساس عادت زشتی که دارند غالباً صبحانه نمی‌خورند کار خوبی انجام نمی‌دهند و روایات اسلامی این کار را نهی کرده است.

در کتاب مرآت الکمال(آیت‌الله ممقانی) جلد یک، صفحه ۱۷۱ تا ۲۳۰ آمده است: مصرف یک لقمه غذا یا ریز مغذی در هنگام پگاه(صبح زود و هنگام برآمدن آفتاب) استواری چهارستون بدن را فراهم می‌کند.

عادت به صبحانه نخوردن باعث ابتلاء ۱۲ بیماری می‌شود. یکی از آن ابتلائات یبوست است(خوردن صبحانه به حرکت دودی شکل روده کمک می‌کند). دیگر اینکه باعث تحلیل رفتن قوای حافظه و ضعف بدن شده و در برداشت اطلاعات از حافظه موقت و کلاسه کردن در حافظه اصلی اختلال ایجاد می‌شود.

افسردگی(سرماخوردگی روانی) نیز بر اثر صبحانه نخوردن می‌تواند بر انسان عارض شود. صبحانه نخوردن باعث می‌شود چربی‌های مضر و کلسترول بد(LDL) و تری‌گلیسیرید خون زیاد شده و بیماری‌های مرتبط با آن بوجود بیاید.

دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، محققان و پژوهشگران اگر عادت به صبحانه نخوردن داشته باشند در انجام تکالیف آموزشی مبتلا خستگی ذهنی شده و کم می آورند. این افراد غالباً تکالیف خود را نمی‌توانند به طور کامل انجام دهند.

صبحانه نخوردن افراد عاملی برای چاقی محسوب می‌شود چراکه در وعده‌های غذایی دیگر پرخوری کرده و بیش از نیاز بدن مصرف می‌کنند و درنتیجه اوره و کراتین خون بالا رفته(خون ترش، بلغم سیاه و اسید اوریک خون که نمک سمی خون است بالا رفته و عوارضی مثل کم کاری کلیه‌ها، نقرس بوجود می‌آورد.)

ضعف اعصاب، استرس، رعشه، لرزه(حرکات غیرارادی اعضای بدن) و لکنت زبان غیرژنتیک از جمله عوارضی است که عادت به عدم خوردن صبحانه می‌تواند بر سر انسان بیاورد. این عوارض به این علت بوجود می‌آید که فشار خون افت پیدا کرده و قند خون به زیر ۹۰ می‌آید.

بی‌حوصلگی، کاهش ضریب یادگیری و کاهش هشیاری نیز از دیگر مشکلاتی است که کسانی که به صبحانه نخوردن عادت کرده‌اند ممکن است با آن مواجه شوند.

خوردن صبحانه سالم باعث می‌شود سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کرده و بجای اینکه بدن به ذخیره  و انباشت کالری اضافی بپردازد آنها را بسوزاند و جذب چربی در بدن کمتر و جذب فیبر بیشتر صورت گرفته و همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی(خصوص کلسیم، آهن و منیزیم بهتر و بیشتر جذب شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا