اخبار

رئیسی دستور داد به مردم زمین واگذار شود تا خودشان بسازند

دستور واگذاری زمین به مردم

رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی صبح یکشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۱ با حضور در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، از نزدیک در جریان عملکرد این وزارتخانه، خصوصا در زمینه احداث مسکن قرار گرفت.

نکته قابل توجه اینکه، استانداران سراسر کشور عزیزمان نیز به صورت ویدئوکنفرانسی در این جلسه حضور داشتند و موضوع احداث مسکن مهم‌ترین محور سخنان رئیس جمهور بود.

وی با اشاره بر لزوم اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور طبق تکلیف قانونی اظهار کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.

رئیس جمهور در این جلسه به تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور دستور داد به موجب قانون، تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

رئیسی همچنین به وزارت راه و شهرسازی دستور داد، علاوه بر ساخت مسکن، به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند. دستگاه‌های مسئول باید با رصد و نظارت دقیق، مراقبت کنند که در تمام مراحل اجرای طرح جهش تولید مسکن، تحت هیچ شرایطی زمینه برای واسط‌گری یا سوداگری مهیا نشود و زمین‌ها صرفا به متقاضیان ساخت واگذار شود.

رئیسی افزود: ترجیح دولت توسعه افقی شهرها به جای بلندمرتبه‌سازی است، اما لازمه این راهبرد نیز توسعه دسترسی به زیرساخت‌های مربوطه در مناطقی است که برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود در خطاب به وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این وزارتخانه باید با پایش دقیق روندها و افزایش عرضه، بازار را به تعادل برساند و اجازه ندهد مردم در بحث مسکن تحت فشار قرار گیرند.

رئیسی با اشاره به سهم بالای مسکن از سبد هزینه‌های خانوار، گفت: ساماندهی این بازار می‌تواند کمک بزرگی به معیشت خانواده‌ها نموده و بار بزرگی را از روی دوش آنها بردارد.
وی به وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارشد این وزارتخانه و استانداران دستور داد برای تمامی پروژه‌ها زمانبندی دقیق تعیین کنند و حتما در فرایند اجرا به زمابندی یاد شده مقید باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا