دین و مذهب

شرح دعای ۴۲ صحیفه سجادیه و فضیلت قرائت سوره واقعه از زبان فرحزاد

 

قرآن کریم

حجت‌الاسلام فرحزاد در برنامه تلویزیونی سمت خدا با اشاره به اینکه ماه محرم، ماه شهادت دو امام است، گفت: بنا بر قول مشهور ۲۵ محرم سالروز شهادت امام سجاد(ع) نیز است.

وی افزود: امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه را انشا فرمودند و امام باقر(ع) متن آن را نوشتند و امام صادق(ع) نیز مهر تایید زدند به این کتاب شریف.امام سجاد(ع) دعای ۴۲ صحیفه سجادیه را بعد از ختم قرآن تلاوت می‌کردند.

فراز ۴۲ صحیفه سجادیه

در این دعا آمده است: خدایا قرآن را نور قرار دادی که ما از تاریکی گمراهی و جهالت بیرون بیاییم. قرآن برای کسی که آن را درست گوش داده و مطلب را بگیرد وسیله شفا است. یعنی ترازوی حقی است که اندازه‌گیری های آن دقیق است و از حق منحرف نمی‌شود.کسی که با قرآن حرکت کند هیچ‌وقت نورش خاموش نمی‌شود و به وادی هلاکت نمی‌رسد.

صحیفه سجادیه

اهمیت قرآن

فرحزاد تمثیلی در این مورد به کار بردند و فرمودند: زمانی به کسی می‌گویند که تو گنهکاری و یک موقع هم می‌گویند تو اصلا ایمان نداری و هیچ چیز نداری.
کساني که با قرآن و کتاب‌های آسمانی سروکار ندارند درواقع هیچ چیز ندارند. در آیه ۶۸ سوره مائده آمده است: “قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ”

بگو اى اهل كتاب! هيچ ارزشى نداريد مگر آنكه تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارتان نازل شده برپا داريد و همانا آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده، طغيان و كفر بسيارى از آنان را خواهد افزود، پس بر كافران (و مخالفت آنان) تأسف مخور.

حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: قرآن سفره ضیافت و مهمانی خدا است(ضیافت الله است) پس هر چه قدر که می‌توانید از سفره الهی بهره ببرید.

فضیلت سوره واقعه

هرکس این سوره را هر شب جمعه بخواند خدا و مردم او را دوست می‌دارند، خدا او را از آفت‌ها و آسیب‌ها دور می‌کند و از فقر و فلکت نجاتش می‌دهد، رزق و روزیش را زیاد می‌کند(یادگاری فرحزاد)

سوره واقعه

قرآن نباید فقط لقلقه زبان باشد بلکه باید به محتوای آن نیز عمل کنیم. موقعی که یک آیه به قلب و جان انسان می‌نشیند درهای بسته به رویش باز می‌شود.

این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا

فکر نکنید اگر حق کسی را خوردید، سود کرده‌اید. چند برابر آن را در قیامت می‌گیرند و به طرف می‌دهند. اگر آبروی کسی را بردید یا دلی را شکستید با عواقب آن مواجه خواهید شد.
نمی‌شود که گندم بکاریم و جو دربیاید.(گندم از گندم بروید جو ز جو)

سیدبن طاوس، عالم برجسته و شیعه مخلص اهل بیت علیهم السلام و کسی است که به قول بنده علما به رویش قسم می‌خورند، میگوید، من شب قدر خواستم دعا کنم نشستم فکر کردم که شب قدر که دعاها مستجاب است، اولین و مهمترین دعایم چه باشد و دیدم که باید از ته غافله باید شروع کنم. خوب‌ها که خوبند و احتیاج ندارند و در راه ماندگان و زمین‌گیران عقب افتاده به دعا مستحقترند. خدایا گمراهان را هدایت کن، خدایا گنهکاران را ببخش و بیامرز و…

نمونه‌ای از سیره پیامبر(ص)

حضرت محمد(ص) هنگام مسافرت با هر غافله ای می‌رفتند به انتهای غافله تا اگر کسانی که از غافله عقب مانده بود را دریابد. پس در عین حال که جلوی غافله را تنظیم میکنیم باید حواسمان به پشت غافله نیز باشد.

خیلی جاها دیدیم حیوانات فهم، شعور، وفا و صفا دارند. حصرت علی می‌فرماید: سگ ۱۰ صفت خوب دارد: صاحبش را ول نمی‌کند، وفادار است، قانع است، شب بیدار است، نگهبانی می‌دهد و…
گاهی انسانی که اینقدر ادعا دارد حتی یکی از صفات سگ را نیز ندارد. بعصی از انسان‌ها به مراتب از حیوان پست‌ترند چون فکر خود را به کار نمی‌اندازند.

امام صادق(ع) فرمودند: بعضی از شماها “اکثر صلاه” است و نماز و عبادت زیاده روی می‌کند، بعضی از شماها زیاد روزه می‌گيرد و حج می‌رود و صدقه می‌دهد و زیارت می‌روند. افضل شما کسانی هستند که “افضل معرفه” می‌باشند. خودشناسی، امام حسین شناسی و… دارای فضیلت زیادی است.

تفکر و تدبر آقای دولابی

آقای دولابی هر موقع به مشهد مشرف می‌شدند یک دعای مختصری می‌خواندند و دوزانو و مؤدب می‌نشیند و میگفتند، حالا بنشینید امام با شما حرف بزند. آیا اگر امام زنده هم بودند می‌نشستیم و هی زیارت میخواندیم؟ بگذارید امام هم با شما صحبت کند و چیزی در دلتان بریزد.

بنده بالغ بر بیست سالی که در خدمت آیت‌الله بهاءالدینی بودم اصلا عبادت طولانی از او ندیدم. اهل عبادت بوند، اما مختصر. نماز نشسته ۱۰ دقیقه، نماز واجب خیلی مختصر، ولی بیشتر عبادت وی تفکر بود. می‌نشستند و در آفاق، انفس و آیات خدا فکر می‌کردند.
همراهان وی به او گفتند، حرم خلوت شده اگر اجازه دهید شما را خدمت آقا ببریم پیش ضریح. آیت‌الله بهاءالدینی گفت، نخیر نیازی نیست، ارتباط من با آقا برقرار است و امشب سه صلوات برای امام رضا(ع) هدیه کردیم.

به روایتی بیشترین عبادت ابوذر غفاری نیز تفکر بود. در گوش دادن اثری است که در خواندن و گفتن نیست چون مجال اندیشیدن بیشتر می‌شود. پیامبر خدا(ص) به ابن مسعود می‌فرمودند که بنشیند و قرآن تلاوت کند تا حضرت گوش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا