اخبار

ما نمی توانیم ترامپ را محاکمه نکنیم

ترامپ

نویسنده روزنامه نییورک تایمز: بعضی ها تحلیل می‌کنند که محاکمه این رئیس‌جمهوری سابق برای همیشه سیاست‌های رئیس جمهوری را دگرگون خواهد کرد ولی من معتقدم که محاکمه نکردن او به فروپاشی کل اکوسیستم سیاسی و در نتیجه کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش پرمگ، «چارلز ام. بلو»، ‌نویسنده روزنامه نیویورک تایمز پیرامون حوادث و رخدادهی سیاسی و اجتماعی حال حاضر که در آمریکا حاکم است نوشت: هر یورش سیاسی که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا سر زده است، برای زیر سوال بردن نقاط ضعف قانونی ما بوده است و هر زمان او که موفق شده بر یکی از این موانع پیروز شود، حرص و طمعش زیاد شده و در حال حاظر به یک فناکننده سیاسی بی بدیل بدل شده است.

با استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق در خصوص وقایع ششم ژانویه (حمله به کنگره ایالات متحده) و نتایج به دست آمده، این مسئله روشن‌تر شده است که دونالد ترامپ بایستی با تعداد زیادی از اتهامات روبرو شود. ولی من دادستان نیستم و در وزارت دادگستری آمریکا مشغول کار نیستم. در نتیجه تصمیم گیرنده نهایی، وزارتخانه (وزارت دادگستری آمریکا است.

دو پرسشی که در پیشگاه وزارت دادگستری آمریکا مطرح می‌شود این است که آیا شواهد و قرائن کافی برای جرائمی که ترامپ انجام داده است وجود دارد یا نه. دوم اینکه آیا کشور می‌تواند ترامپ را محاکمه نکند؟

من دوست دارم به سوال دوم رجوع کنم. آیا ایالات متحده می‌تواند ترامپ را محاکمه نکند؟ مطمئنم که پاسخ این سوال نه است.

او از شکست‌های خود تجربه کسب نموده و در حال حاضر خطرناک‌تر از همیشه شده است. او آموخته است که سیستم سیاسی کشورش نمی تواند او را مجاب به پاسخگویی کند. او قادر است که از یک ملت خارجی برای اهداف سیاسی خود درحواست کمک کند تا به این صورت از دفتر و قدرتش کناره‌گیری نکند. او حتی قادر است کودتایی را ایجاد کند تا مجبور نشود از مسند قدرت خود برکنار شود.

ترامپ آموخته است که رئیس‌جمهور شدن بزرگترین موهبت در زندگی او است. او دهه ها از زندگی باشکوه و مرفهی برخوردار بوده و از همه آن‌ها متنفع است ولی او از طریق ریاست جمهوری قادر است دروغ‌هایی را به نفع خود ساخته و منتشر کند. ترامپ هرگز از این مقام دوری نخواهد گزید.

در حال حاضر با تحقیقات کنگره در مورد شورش او و کارهایی که برای دزدیدن نتایج انتخابات کرده بود، یک بار دیگر از شکست‌های خود تجربه کسب می‌کند. او یاد میگیرد که تلاشش برای در دست گرفتن قدرت باید در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش به منصه ظهور برسد نه پایان آن. و او همچنین یاد می‌گیرد که امکان شکست خوردن سیستم سیاسی دور از دسترس نیست.

ظاهراً دونالد ترامپ برای پوشاندن آنچه که در کمیته تحقیقات آشکار شده است، دوباره در صدد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری است. در واقع او با تصاحب قدرت می‌خواهد یک بادیگاردی برای خود ایجاد کند تا به این صورت هم از منافع خود پشتیبانی کند و هم از پاسخگو بودن در برابر قانون جلوگیری کند.

اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده برگزیده شود، احتمال دارد وضعیت از دور اول او هم بدتر شود.

این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در صدد است میدان را بر افراد نزدیک خود تنگ کند. مایک پنس، معاون سابق ترامپ و کسی که متحد او بود در نهایت مایل نیست به صورت بی‌قید و شرط از ترامپ حمایت کند. ترامپ مجددا این اشتباه را در مورد افراد نزدیک به خود انجام نخواهد داد، افرادی که نهایتا قدرت او را زیر سوال ببرند.

شاید خطرناک‌ترین تجربه ای که ترامپ کسب خواهد کرد این باشد “اگرچه روسای جمهور بیش از اندازه برای شکست خوردن توانمند نیستند ولی برای گریز از قانون بیش از اندازه توانمند هستند.” اگر یک رئیس‌جمهور بتواند با مصونیت به فعالیت خود ادامه دهد، ریاست‌جمهوری عاملی مثل فساد را به سیستم فراخوانده و دموکراسی را نقض خواهد کرد.

بعضی ها تحلیل می‌کنند که محاکمه این رئیس‌جمهوری سابق برای همیشه سیاست‌های رئیس جمهوری را دگرگون خواهد کرد ولی من معتقدم که محاکمه نکردن او به فروپاشی کل اکوسیستم سیاسی و در نتیجه کشور را تهدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا