اخبار

بی سابقه ترین رخداد جوی جهان در حال قدرت نمایی 

باران مونسون

تابستان امسال با تداوم سه ساله پدیده لانینا، خط استوایی ITCZ با پیشروی بی سابقه بسمت ایران سبب باران های سنگین استوایی در نیمی از استان ها شده است.
.
خط استوایی ITCZ یا درون حاره گرمسیری به منطقه ای باریک از مناطق استوایی کره زمین اطلاق می‌شود که به دلیل عدم وجود عوامل بازدارنده در صعود ابر، در تمامی ایام سال شاهد رشد ابرهای ضخیم همرفتی است که گاهی ارتفاع ضخامت آنها بین ۱۷ الی ۲۰ کیلومتر نیز می‌رسد، همین امر سبب ریزش باران های سنگین و فراوان در این خطه از کره زمین می‌شود و از دلایل اصلی رشد جنگل های استوایی کره زمین است!

در فصل تابستان با عزیمت خورشید به مدارات بالاتر یعنی رأس السرطان و رأس الجُدی، خط گرمسیری ITCZ به تبعیت از این مؤلفه به عرض های بالاتر کره زمین یعنی هندوستان و جنوب شرق ایران منتقل شده و باعث شکل گیری پدیده «مونسون» می‌شود. عمدتا در سال های لانینایی قدرت و گسترش خط استوایی بیشتر از سال های دیگر است و گاها مناطقی از جنوب ایران را نیز فرا می‌گیرد. اما در تابستان امسال با تداوم سه ساله پدیده لانینا، خط استوایی ITCZ با پیشروی بی سابقه بسمت ایران باعث وقوع باران های سنگین استوایی در نیمی از استان ها شده و خسارات سنگینی را برجای گذاشته است، اگر دقت کرده باشید نوع بارش های چند روز اخیر با بارندگی های منطقه کاملا متفاوت بوده است.

طی امروز تا روز یکشنبه با حرکت غرب سوی خط استوایی ITCZ مناطق غربی و جنوبی استان مرکزی در تیررس سنگین ترین همرفت های جهانی قرار خواهد داشت که به باران های سهمگین استوایی و در نتیجه سیل شدید منجر خواهد شد.

لازم به ذکر است این پدیده جهانی در سال های دور نیز سابقه داشته اما به دلیل تغییرات اقلیمی طی امسال بشکل بی سابقه و حادتری در حال روی دادن است. بنابراین بارش های اخیر هیچ ارتباطی به باروری ابرها توسط ارگان های خاص و سایر خرافات عامیانه نداشته و مبتنی بر دلایل کاملا علمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا