سبک زندگی

یلدا شب عشق و مهربانی و دورهمی خانوادگی

 یلدا شب عشق و مهربانی و دورهمی خانوادگی

یلدا به عنوان بزرگترین شب سال و شب عشق و مهربانی و دورهمی خانوادگی است.

شب یلدا (شب چلّه)، یکی از کهن‌ترین آیین‌های ایرانی است که بیانگر زایش خورشید (ایزدمهر) در انقلاب زمستانی است.

ایرانیان باستان این نام را برای بلندترین شب سال انتخاب کرده اند و به رسم پیشینیان خود، عاشقانه و مهربانانه در خانه بزرگ‌تر خانواده و یا فامیل دور هم جمع می‌شوند.

«یلدا» به معنای میلاد، زمان زایش خورشید (ایزد مهر) در انقلاب زمستانی است که درواقع، ایرانیان باستان برای انقلاب زمستانی و تغییر فصل، جشن می‌گرفتند.

این شب در دوره اسلامی، به نام‌های آذرجشن و شب چلّه معروف بود و مردم در گذشته دور، در مراسم جشنی به نام آذرجشن و جشن آتش شرکت میکردند و آتش‌ روشن کرده و دور هم جمع می‌شدند و به شادی می‌پرداختند و خوراکی می‌خوردند و خدا را شکر می‌کردند.

مردم ایران باستان عقیده داشتند که آتش روشن کردن برای برطرف شدن سرما و خشکی زمستان مفید است و خوردن خوراکی‌های با طبع گرم آنها را از گزند سرما محافظت می‌کند.

تفأل زدن در شب چلّه

در شب یلدا (شب چلّه) و آذرجشن، رسم تفأل زدن در بین ایرانیان باستان وجود داشته و تا به امروز همچنان برقرار است.

در این شب، افراد خانواده و فامیل در خانه بزرگ خانواده یا فامیل جمع شده و تا صبح به شعرخوانی وتفأل زدن به حافظ، شاهنامه خوانی و داستان سرایی، خوردن شیرینی، میوه، آجیل و انواع تنقلات می پرداختند.

واژه‌ یلدا برگرفته از زبان سریانی و به معنای تولد است. مراسم شب یلدا از مراسم خاص آریایی‌هاست و در هند و ایران و هند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا