اخبار

جدیدترین پدیده کلاهبرداری ملکی در ایران

معاملات املاکی

از قرار معلوم تازه‌ترین پدیده کلاهبرداری در ایران و آن هم در حوزه ملک و املاک در حال خودنمایی و عرض اندام است. عده‌ای با ترتیب دادن «فروش صوری مسکن» و تبانی با بنگاه‌دار مبلغ «خسارت فسخ معامله»را بین خود تقسیم می‌کنند.

به گزارش پرمگ، انتشار مطلبی در رابطه در روزنامه شرق، خود شاهدی بر این مدعا است. این روزنامه نوشته‌است:«‌فروش صوری خانه، شگرد جدید کلاهبرداری در بازار مسکن است. این روزها اگر سری به آگهی‌های فروش ملک بزنید، با صدها آگهی فروش خانه به شرط رهن مواجه خواهید شد اما فعالان بازار مسکن می‌گویند بسیاری از معاملات صوری است و با هدف فسخ قرارداد و گرفتن رقم سنگین خسارت فسخ معامله انجام می‌شوند!

«فقط با ۵۰۰ میلیون تومان در تهران صاحبخانه شوید» … «با ۳۰۰ میلیون تومان شما را خانه‌دار می‌کنیم» … «خرید خانه از شما، رهن و وام آن با ما!» این جملاتی است که در بسیاری از آگهی‌های مسکن بنگاه‌داران تهرانی به چشم می‌خورد؛ بنگاه‌دارانی که مدعی هستند با کمترین نقدینگی افراد را صاحبخانه می‌کنند. با کمی جست‌وجو در آگهی‌های مسکن تهران متوجه می‌شوید که بیشتر این آگهی‌ها مربوط به منطقه ۲۲ تهران و حوالی دریاچه چیتگر است و بخش زیادی از این آگهی‌ها مربوط به املاک منطقه اندیشه کرج یا پردیس است اما اینگونه آگهی‌ها را در سایر مناطق تهران هم می‌توانید به‌وفور پیدا کنید. در این آگهی‌ها قید شده که بخشی از پول خرید خانه از طریق نقدینگی مشتریان، بخشی از طریق وام بانکی و بخش دیگر از طریق رهن خانه توسط بنگاه‌های املاک تأمین می‌شود و معمولا برای جذب مشتریان به این آگهی‌ها قیمت‌های نازلی برای این دسته از خانه‌ها قید شده است که در واقع تنها سهم نقدینگی خریدار است و نه قیمت کل ملک. این اما پایان ماجرا نیست و بنا به گفته فعالان بازار مسکن بسیاری از این معاملات صوری هستند.

افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید

در سامانه املاک و مستغلات کشور، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن تهران در خرداد امسال ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان اعلام شده است که نشان می‌دهد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد ۳۲.۴ درصدی و نسبت به اردیبهشت ماه امسال رشد ۸.۴ درصدی داشته است. افزایش مستمر بهای مسکن و پیرو آن کاهش قدرت خرید، سبب شده که بسیاری از خریداران ملک و مسکن به خانه‌های قدیمی، کوچک‌متراژ، وام‌دار و املاک وام‌دار به شرط اجاره روی بیاورند.

در این میان مبالغ وسوسه کننده و بالای حق فسخ قرارداد ملک در ایران باعث شده برخی افراد اقدام به «فروش صوری مسکن» و کلاهبرداری از خریداران واقعی ولی ناآگاه کنند.

بنگاه املاک

ماجرای یک کلاهبرداری

ماجرایی که در ادامه می‌خوانید، روایت یکی از قربانیان این معاملات صوری است که اسناد معامله و شکایت خود را در اختیار روزنامه شرق قرار داده است: خانه‌ای پیدا کردم سمت مجیدیه و قصد خرید داشتم. با جزئیات قرارداد معاملات هم آشنایی نداشتم اما موقعیت خوبی برایم بود، چون قرار بود بخشی از پول خانه را نقد پرداخت کنم، بخشی را وام بانکی و بخش دیگری که کم داشتم هم از طریق رهن خانه تأمین می‌شد اما تبانی بنگاه‌دار با فروشنده کار دستم داد.

همان‌طور که گفتم پول خرید خانه قرار بود از سه منبع نقد، وام و رهن تأمین شود و طبیعتا مثل تمام معاملات حق فسخی در نظر گرفته شد تا هر که نتوانست پول را جور کند یا خواست معامله را بر هم بزند، ۲۵ درصد ارزش قیدشده معامله در مبایعه‌نامه را خسارت بدهد. با توجه به ارزش ملک مورد معامله ما این ۲۵ درصد می‌شد ۲۷۰ میلیون تومان. من پول نقدم را داده بودم، چک بانکی هم آماده بود اما بنگاه‌دار به بهانه اینکه خانه قانونا به نام خریدار سند نخورده، از تحویل کلید آن به من خودداری کرد و وعده داد خودش خانه را رهن می‌دهد تا قسط آخر پول من که همان مبلغ رهن خانه بود تا روز محضر و ثبت سند جور شود اما یک روز مانده به حضور در محضرخانه، بنگاه‌دار خبر داد که خانه رهن نرفته است و بنگاه‌دار و فروشنده خواستار حق فسخ معامله شدند.

تازه آنجا بود که متوجه شدم مبایعه‌نامه بدون جزئیات حقوقی و ناعادلانه تنظیم شده و بنگاهدار به‌راحتی می‌توانست خانه را رهن ندهد تا معامله بر هم بخورد و من مجبور شوم حق فسخ کلانی پرداخت کنم. در مبایعه‌نامه حتی این شرط قید نشده بود که بنگاهدار موظف است خانه را رهن بدهد یا هیچ اشاره‌ای نشده بود که فروشنده در رهن ملک با خریدار همکاری کند و به من کلید بدهد تا بتوانم خودم آن را برای رهن بسپارم.

از قرار معلوم این رویداد تازه کلاهبرداری در بازار ملک و املاک ایران است و بسیاری از فعالان بازار مسکن می‌گویند که برخی از این معاملات، صوری بوده و با تبانی بنگاه‌دار و فروشنده انجام می‌شود تا خسارت فسخ معامله را بین خود تقسیم کنند.

منبع: روزنامه شرق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا