دین و مذهب

زندگی نامه آیت الله ناصری + معرفی آثار

زندگی نامه آیت الله ناصری + معرفی آثار

آیت الله ناصری استاد اخلاق و عاشق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ساعاتی پیش به ملکوت اعلی پیوستت.

به گزارش پرمگ، آیت الله محمدعلی ناصری ساعاتی پیش به ملکوت اعلی پیوست. این مجتهد و استاد اخلاق که سالیان زیادی در مسجد کمرزرین اصفهان به درس و بحث طلبگی و تربیت شاگردان می پرداخت،  و صبح امروز پس از طی دوران بیماری و بستری در بیمارستان به ملکوت اعلی پیوست. حوزه علمیه حضرت ولی عصر(علیه السلام) و چند مرکز دینی و فرهنگی دیگر تحت اشراف ایشان بود.

پدر ایشان(حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد باقر ناصری) که به نوبه خود عالم فرهیخته ای بود که محضر بزرگانی همچون علامه آخوند کاشی، جهانگیرخان قشقایی و علامه مرحوم آقارحیم را به خوبی درک کرده بود.

ایشان محمد علی را که هنوز نوجوانی بیش نبود به توصیه مرحوم علامه ارباب راهی نجف اشرف نمود تا خدمت فقیهان بزرگ آن دیار همچون آیت الله آقا میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله سید محمود شاهرودی و آیت الله آقا سید جمال الدین گلپایگانی را درک کند.

تحصیل در نجف

دو سال اقامت با خانواده پنج نفره در نجف اشرف با مشکلات، فقر و کمبود امکانات اولیه روبرو می شود ولی به دلیل روحیه علم و معرفت گرایانه ای که داشتند، این دوران را به خوبی می گذرانند. اگرچه در این زمان مادر ایشان به دیار باقی می‌رود و در صحن مطهر علوی که فاصله چندانی تا روضه منوره نداشت برای همیشه آرام می‌گیرد.

پس از گذشت حدود یک سال از آن اتفاق، پدر به ایران باز می‌گردد و ایشان را که هفده سال بیشتر نداشت در نجف اشرف تنها می‌گذارد تا  در مدرسه صدر نجف اشرف به ادامه تحصلاتش بپردازد.

شاگردی اساتید بزرگ

ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملأ عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت الله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت ا.. مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می‌شود. کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت الله شیخ صدر را بادکوبه ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت اله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذاشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت الله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت الله حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت.

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و بطوری که شیخ علی آقا بهجت می‌گفتند: هیچکس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. لازم به ذکر است آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود.

بازگشت به ایران

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به توصیه استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت و به تدریس فقه، اصول، اخلاق و تفسیر قرآن پرداخت.

آیت الله ناصری

آثار

آب حیات(مجموعه سخنرانی‌های آیت الله ناصری درباره حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشری)، در امتداد نور(مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله درباره آیات تأویل شده به حضرت ولی عصر علیه السلام و آخرالزمان)، کتاب رسم بندگی(شرح فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین)) و سخن دوست(گزیده ای از سخنرانی‌های ایشان درباره قطب عالم امکان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه) از آثار این عالم ربانی است.

آثار آیت الله ناصری

اقدامات خیرحواهانه

آیت الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی داشت. از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. مرکز درمانی حضرت ولیعصر (عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن با اهدای ۶ هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ توسط آیت الله ناصری آغاز و در سال ۹۱ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این مرکز دارای بخش زایمان، دیالیز، آزمایشگاه، رادیولوژی، – دندانپزشکی، پزشکی عمومی و تخصصی است که به ارائه خدمت می‌پردازد که بخشی دیالیز آن مجهزترین بخش دیالیز استان می‌باشد که با صرف ۲ میلیارد تومان تجهیز شده است.

هم چنین بیمارستان گلدیس شاهین شهر که سالهاست به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهد از دیگر خدمات آیت الله ناصری است که بخشی دیالیز آن با ۱۴ تخت در سال ۸۴ توسط ایشان کلنگ زنی و با کمک خیرین احداث و تجهیز شد. بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله (ص) میمه با کمک خیرین این بخشی ساخته شد و در سال ۹۰ به بهره برداری رسید با توجه به بعد مسافت بخش میمه با مرکز اصفهان و شهرستان و تعداد زیاد بیماران این کار خیر باعث راحتی بیماران شده است.

همچنین اورژانسی شبانه روزی دولت آباد که زمین و احداث آن زیر نظر ایشان صورت گرفت و در سال ۸۵ به بهره برداری رسید و هم اکنون به مردم این شهرستان ارائه خدمت می‌کند.این عالم عارف و معلم اخلاق سر انجام پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی امروز ۴ شهریور ۱۴۰۱ دعوت حق را لبیک گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا