سلامت

چرا هرچه آب میخورم بازم تشنمه؟ (علت تشنگی و عطش بیش از حد)

سر کشیدن پارچ، آب خوردن با پارچ، عظش زیاد و تشنگی بیش از حد
چرا هرچقدر آب میخورم سیر نمی شوم؟ (علت تشنگی بیش از حد)

چرا هر چقدر آب میخوریم باز هم احساس تشنگی می‌کنیم؟

احساس تشنگی بعد از فعالیت یا ورزش در یک روز گرم تابستانی و… یک امر طبیعی و شایسته است. ولی اگر بی دلیل و بیشتر اوقات احساس تشنگی می کنید و هر چقدر آب میخورید باز هم احساس می کنید که مدام تشنه هستید این موضوع غیرطبیعی است و اگر نسبت به سلامتی خود علاقه مندید باید به دنبال علت و برطرف کردن آن باشید.

در ادامه مهم ترین علل و عوامل تشنه شدن و عدم رفع تشنگی در طول روز را بیان نموده ایم، اما گاها ممکن است دلیل تشنگی ما علتی غیر از موارد زیر داشته باشد که بهتر است در این صورت با یک پزشک یا مشاور درمیان بگذارید. مواردی همچون: تشنگی در زمان بارداری، تشنگی براثر ایجاد عفونت، تشنگی زیاد و غیرعادی و… .

بطور معمول، این احساس تشنگی همیشگی ممکن است پیامد علل و عوامل زیر باشد:

۱) کمبود آب بدن:

اگر در طول روز به اندازه کافی آب و مایعات مصرف نمی‌کنید یقین بدانید که مدام احساس تشنگی به شما دست می‌دهد بدنتان از شما آب طلب می‌کند. دهیدراسیون یا همان کم آبی بدن، از مواردی است که می‎تواند ایجاد کننده یک مشکل باشد. امروزه خیلی از افراد در همه سنین، بعضا بدلیل عدم توجه و سهل انگاری خودشان، دچار کم آبی هستند چراکه توصیه های پزشکی به ما میگوید باید روزانه به مقدار مناسب آب بخوریم تا بدنمان دچار کم آبی و بیماری های دیگر نشود.

البه ممکن است بعلت بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، کرونا و… میزان آب بدن کاهش پیدا کند که در این صورت هم باید سعی کنیم با خوردن مایعات و غذاهای آبدار، آب بدن خود را تامین کنیم. چراکه بعضا خوردن آب درهنگام بیماری ممکن است کمی سخت باشد.

۲) عوارض جانبی داروهای مصرف شده:

همانطور که میدانید اکثریت قریب به اتفاق داروها دارای عوارض جانبی خاصی است. به عنوان مثال اگر داروی ادرار آور یا کنترل فشار خون بالا مصرف می‌کنید، بدانید که یکی از عوارض آن خشکی دهان و در نتیجه احساس تشنگی است. Jessica Cording پزشک متخصص تغذیه بیمارستان جراحی نیویورک آمریکا در این مورد می‌گوید: علاوه بر داروهای ادرارآور، مواد غذایی ادرارآور (کرفس، زنجبیل، جعفری، هندوانه، خربزه، چغندر، مارچوبه ،لیمو و…) نیز به نوبه خود می‌توانند سبب احساس تشنگی زیاد در انسان شوند.

۳) کم خونی شدید:

اگر مبتلا به کم‌خونی از نوع شدید باشید ممکن است در طی روز احساس خستگی و تشنگی مفرط داشته باشید. برای رهایی از این عارضه بد نیست که در پی درمان خود باشید تا علاوه بر تأمین سلامتی بدنتان از این احساس تشنگی کاذب و آزاردهنده رها شوید.

۴) دیابت:

علایم مهم و اصلی بیماری دیابت احساس تشنگی زیاد، تاری دید و تکرر ادرار است. این علایم هشدار دهنده را جدی بگیرید و در صدد این بیماری برآیید تا بتوانید از زندگی لذت ببرید و همواره از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشید. Heather Rozen رییس مراقبت های پزشکی در هانتینگتون شمالی پنسیلوانیا بر این باور است که: قند خون بالا باعث می‌شود که برای تولید ادرار بیشتر و رهایی از عوارض گلوکز اضافی، فشار زیادی به کلیه ها وارد شود و مبتلا به تکرر ادرار و از دست دادن آب بدن شوید و مدام احساس تشنگی کنید.

۵) مصرف زیاد نمک در برنامه غذایی:

یکی از خواص و ویژگی‌های نمک این است که آب سلول‌های بدن انسان را جذب و در خود ذخیره می‌کند. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود ادرار کم شده و احساس تشنگی به انسان غالب شود.

البته علل، عوامل و بیماریهای دیگری مانند اختلالات تیروئید، بیماری‌های کلیوی، رماتیسم مفصلی، عادت ماهیانه در زنان و… می‌توانند باعث احساس تشنگی بیش از حد شوند که با اقدامات پزشکی و درمانی لازم می توان در صدد درمان آنها برآمد.

6) مشکلات کلیه

وجود بیماری ها و عوارض کلیوی یکی از مواردی است که باعث می‎شود بدنمان با مشکل کم آبی روبرو شویم. وقتی کلیه ها تنوانند کار خود را بدرستی انجام دهند (توانایی نگه داشتن آب را در خود نداشته باشند) بدن با کم آبی مواجه میشود. البته برعکس این قضیه هم ممکن است، یعنی کم آبی بدن در گذر زمان کلیه را نیز تحت تاثیر قرار می‎دهد.

علائم کم آبی بدن

علائم و نشانه های کم آبی در کودکان و نوزادان

واکنش بدن کودکان و خردسالها درمواجه با کم آبی با بدن بزرگتر ها متفاوت است. این علاپم عبارت اند از:

  • خشک شدن دهان و زبان
  • کاهش میزان اشک و یا گریه کردن بدون اشک
  • خیس نشدن پوشک بعد از چند ساعت
  • گود شدن چشم ها یا گونه
  • موضع نرم گود شده در بالای جمجمه
  • بی‌حالی و کج خلقی
تشنگی، کم آبی، گرمازدگی
تشنگی، کم آبی، گرمازدگی

علائم و نشانه های کم آبی در بزرگسالان

معمولا کم آبی در بزرگسالان با نشانه های زیر همراه است اما اگر کم آبی شدید باشد، ممکن است نشانه هایی همچون تشنگی شدید، عدم تعریق، افت فشار خون، گودی چشم، چروک شدن پوست، ضربان قلب سریع و پیوسته، کاهش میزان ادرار و ترگی آن، بی حالی و خستگی زیاد و همچنین سرگیجه داشتن.

گاهی ممکن است بعلت دلایلی همچون اسهال و استفراغ شدید مخصوصا در شرایطی که همراه با تب باشد، عرق ریختن بیش از اندازه و یا تکرر ادرار نیز بدن دچار کم آبی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا