دسترسی به خدمات الکترونیک بیمهای از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی گفت: ۴۲ خدمت سازمان تأمیناجتماعی از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس آحاد مردم قرار گرفته است.
به گزارش پرمگ، محمدحسین زراعتی گفت: سازمان تأمین اجتماعی از اردیبهشت سال جاری در راستای حرکت به سوی دولت الکترونیک و در ذیل آن تأمیناجتماعی الکترونیک، به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و یک سازمان خدمترسان است و از آنجا که خدماتدهی بهتر وظیفه و راهبرد ماست، به عنوان اولین دستگاه ضمن اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توانستیم در کاهش مراجعات و تسهیل در روند ارائه خدمات به شیوهای مؤثر عمل کنیم.
وی اظهار کرد: خدمات هوشمندسازی شده این سازمان در سه حوزه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان ارائه میشود ودر هر سه حوزه، ابتدا خدمات پرتکرار و پر مراجعه، الکترونیکی شده که طبق ارزیابیهای آماری انجام شده، موجب شده است موارد مراجعه حضوری به شعب تأمیناجتماعی بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.
وی تصریح کرد: هماکنون همه مخاطبان سازمان تأمیناجتماعی میتوانند اپلیکیشن کاربردی «تامین اجتماعی من» را از سایت رسمی سازمان تأمیناجتماعی به نشانی www.tamin.ir یا hamrah.tamin.ir دریافت و در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند. در این اپلیکیشن که در ۲۵ تیر امسال همزمان با روز تأمیناجتماعی رونمایی شد، خدمات الکترونیک سازمان تأمیناجتماعی در دسترس است که در همین مدت دو ماه، استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و تاکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار بار توسط مخاطبین بر روی گوشیهای ایشان نصب شده است.
زراعتی همچنین گفت: مشاهده سوابق، مشاهده نسخ الکترونیک، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه در بیمه دانشجویی، بیمه زنان خانهدار و دختران، درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمهپردازی و پرداخت حق بیمه مقرر، امور مربوط به لیست حق بیمه، درخواست بازنشستگی، مشاهده حکم و فیش حقوقی مستمریبگیران و… از خدماتی است که در این اپلیکیشن قابل انجام است. این اپلیکیشن همچنین از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند هم قابل دسترس است.
مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمیناجتماعی درمورد کیفیت خدمات غیرحضوری ادامه داد: خدمات سازمان تأمیناجتماعی متعدد است و در ابتدا خدمات با تکرار بالا را به روش الکترونیکی ارائه کردیم و در فاز بعدی خدمات با تکرار کمتر را در دستور کار داریم. بدیهی است که گاهاً برخی از بیمهشدگان به خاطر نقص مدارک و مشکلات اطلاعاتی که قبل از مکانیزه شدن خدمات وجود داشته، باید به شعب تأمیناجتماعی مراجعه کنند و شعب سازمان تأمیناجتماعی کماکان پاسخگو هستند و هر بیمهشده و مستمریبگیری که به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات الکترونیک را نداشته باشد، این خدمات در شعب به آنها ارائه و راهنمایی لازم انجام میشود.
زراعتی بیان کرد: همه خدمات تأمیناجتماعی چه در شعب و چه بهصورت غیرحضوری رایگان است. خدمات این سازمان به شیوه غیرحضوری هم بدون هزینه است و مخاطب میتواند از طریق گوشی تلفن همراه یا رایانه، در هر ساعتی از شبانهروز خدمات را دریافت کند. برای ثبتنام در سامانه غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی یا نرمافزار کاربردی تلفن همراه “تأمیناجتماعی من” فقط کد ملی و تلفن همراه که بهنام شخص متقاضی باشد، موردنیاز است. این خدمات در سامانه دارای راهنمای آموزشی و کاربری است که در صورت نیاز میتوان از آنها میتوان استفاده کرد.
وی افزود: با ارائه خدمات به شکل غیرحضوری، برآوردهای آماری حاکی از آن است که سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون بار مراجعه به شعب و واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی کاهش یافت و برای امسال هم پیشبینی میکنیم ۸۵ تا ۹۰ میلیون بار مراجعه با توسعه اپلیکیشن “تأمیناجتماعی من” کاسته شود. تا قبل از این برای دریافت برخی از خدمات سازمان لازم بود چند بار مراجعه حضوری به شعب برای انجام فرایندهای اداری و اجرایی انجام شود، اما با ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی این موضوع کاملاً حل شده و از طریق سیستم و با گوشی تلفن همراه یا رایانه به راحتی انجام میشود.