آموزش و ترفند

چرا صفحه نمایش لمسی در اندروید و آیفون کار نمی‌کند؟

گوشی آیفون 13

به نقل از technewstoday، دو علت اصلی کار نکردن صفحه نمایش لمسی گوشی در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

چرا صفحه نمایش لمسی گوشی کار نمی‌کند؟

آیا صفحه نمایش گوشی شما غیرطبیعی کار می‌کند و یا سوسو و چشمک می‌زند؟ احتمالاً وقتی روی یک نقطه خاصی ضربه می‌زنید، یک گزینه دیگر را انتخاب می کند. دو علت اصلی کار نکردن صفحه نمایش لمسی گوشی در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که به بررسی جزئیات آن میپردازیم.

افزایش شارژ استاتیک

بار استاتیک زمانی روی می‌دهد که بارهای منفی و مثبت متعادل نباشند. طبیعتاً وقتی که از صفحه نمایش گوشی به طور مکرر استفاده می کنیم، شارژ ثابت زیادی داشته باشد، علاوه بر این موضوع، تغییرات محیطی مثل سرما، باد یا گرما هم می‌تواند باعث افزایش شارژ ثابت گوشیتان شود. یکی از علت‌های دیگر که گوشی شما شارژ ثابت اضافی ممکن است داشته باشد، تماس گوشی با وسایلی مثل لباس‌های پشمی، مو یا فویل آلومینیومی است، در این شرایط وقتی که صفحه گوشی خود را لمس می‌کنید، شارژ ثابت (شارژ استاتیک) ممکن است سیگنال‌های الکتریسیته ساکن را به برخی از اجزای الکتریکی ضعیف منتقل کند و به تبع آن، صفحه نمایش لمسی گوشی از کار بیفتد.

پیکسل‌های ازکارافتاده

آیا تا به حال می‌دانستید که حتی پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش گوشیتان نیز دارای عمر مفید هستند؟ بسته به مدل گوشیتان، صدها هزار تا چند میلیون لمس می‌توانید روی گوشی داشته باشید. پس از پایان عمر مفید، پیکسل‌های گوشی به احتمال زیاد از کار می افتند و به این ترتیب ممکن است صفحه لمسی گوشی کار نکند.

ویروس بدافزار

وجود ویروس در یک برنامه مشکوک در گوشی تلفن شما نیز ممکن است بر روی عملکرد صفحه نمایش لمسی گوشی شما تاثیر بگذارد. این موضوع به این علت می‌تواند روی دهد که ویروس قادر است به کل یا بیشتر اجزای داخلی و همچنین سیستم گوشی تلفن حمله کند. پس در صورتی که صفحه نمایش لمسی عملکردی غیر طبیعی مثل تأخیر، گیر کردن صفحه نمایش دارد و در مواردی فقط به مدت چند دقیقه کار می کند، برنامه‌های مخرب ویروسی می‌توانند یکی از علت‌های آن باشند.

وجود آب در روی صفحه نمایش گوشی

وجود هر ماده دیگر مثل آب مابین لمس و صفحه نمایش، می‌تواند به عنوان یک مانع عمل کرده و از پاسخ مناسب صفحه نمایش لمسی جلوگیری کند. اگر اخیراً روی گوشی شما آب ریخته شده است، می‌تواند یکی از علل عمل نکردن صفحه نمایش لمسی گوشی شما باشد.

از این روی در صورتی که گوشی خود را برای مدت زیادی پس از تماس با آب به حال خودش رها کرده باشید، می توان آن را به عنوان علتی برای عدم کارایی صحیح گوشی تلفن دانست.

آسیب فیزیکی گوشی تلفن

گرچه این موضوع کاملا بدیهی است، ولی هرگونه آسیب فیزیکی به صفحه نمایش گوشی تلفنتان ممکن است منجر به بروز مشکل برای گوشی تلفن هوشمندتان شود. این موضوع به این علت است که آسیب فیزیکی می‌تواند سبب از بین رفتن پیکسل‌های روی صفحه نمایش گوشی شما شود، در این صورت سیگنال‌های لمسی روی صفحه‌نمایش گوشی دیگر برای پیکسل ها قابل دریافت نخواهند بود.

محافظ صفحه نمایش کهنه

نگهداشتن محافظ صفحه نمایش به صورت طولانی مدت روی گوشی تلفن ممکن است باعث تجمع آلودگی شده و در نتیجه کاهش کیفیت صفحه نمایش گوشی لمسی شود، خصوصاً اگر شیشه بسیار کهنه باشد و خراش‌های زیادی داشته باشد، صفحه نمایش لمسی گوشی نمی‌تواند درست کار کند.

چطور مشکل صفحه نمایش لمسی را در گوشی‌های اندروید و آیفون برطرف کنیم؟

قبل از بررسی راه حل‌های برطرف کردن مشکلات صفحه نمایش لمسی ور گوشی‌های اندروید و آیفون توصیه می‌کنیم برخی از راه حل‌های ابتدایی انجام دهید. محافظ صفحه نمایش گوشیتان را بردارید و سطح صفحه نمایش گوشی را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید تا آلودگی اضافی از روی صفحه نمایش گوشی شما رخت بربندد. اگر در جایی از گوشی تلفن خود رطوبت یا قطره‌های آب پیدا کردید، با یک سواب پنبه‌ای آن را خشک کنید.

وقتی که از تمیز بودن صفحه نمایش گوشی یقین پیدا کردید، می‌توانید به سراغ صفحه لمسی رفته راه حل‌های دیگر را امتحان کنید:

راه‌اندازی مجدد گوشی تلفن همراه

گاهی اوقات ایرادات برنامه یا سیستم گوشی ممکن است باعث خراب شدن صفحه نمایش لمسی یا کارنکردن آن شود. در اینگونه موارد راه‌اندازی مجدد گوشی تلفن، می‌تواند همه فرآیند‌های پس‌زمینه را بازنشانی کرده و به رفع مشکلات جزئی کمک کند.

راه‌اندازی مجدد گوشی اندروید:

اگر انتخاب گزینه Restart روی صفحه نمایش لمسی برایتان ممکن نیست، می‌توانید دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه دارید تا خاموش شود.

راه‌اندازی مجدد گوشی آیفون:

در مدل گوشی ایفون ۷ و بالاتر اینکه صفحه نمایش را لمس کنید، دکمه افزایش صدا را نگه داشته و رها کنید. دکمه کاهش صدا را نگهداشته و رها کنید تا لوگوی اپل را ببینید. در صورتی که مدل گوشی آیفون شما ۷ یا قدیمی تر از آن است روش دیگری بایستی بکار ببرید.

همزمان با راه اندازی مجدد گوشیتان، می‌توانید سیم کارت، کارت‌های حافظه و امثال آن را نیز حذف کنید تا راه اندازی مجدد گوشی شما تسهیل شود. حالا می‌توانید امتحان کنید که آیا صفحه نمایش لمسی گوشی کار می‌کند یا نه.

پاک کردن شارژ استاتیک

برای از بین بردن شارژ استاتیک گوشی تلفن همراه خود، می‌توانید براحتی از یک مرطوب کننده استفاده کنید یا اینکه همیشه قبل از استفاده از گوشی تلفن دست‌هایتان را کمی مرطوب کنید.

حذف برنامه‌های ویروسی و مشکوک

با استفاده از کامپیوتر می‌توانید این کار را انجام دهید. برای این کار گوشی تلفن خود را به وسیله کابل USB به رایانه شخصی خود وصل کنید تا به همه برنامه‌های گوشی تلفن خود دسترسی داشته باشید و برنامه‌ها و اسناد مشکوکی را که به تازگی دانلود کرده‌اید و فکر می‌کنید حامل ویروس هستند حذف کنید.

بروزرسانی نرم‌افزار گوشی تلفن همراه

برای برطرف کردن مشکلات صفحه نمایش لمسی میتوان نرم‌افزار گوشی تلفن همراه را با کامپیوتر بروزرسانی کرد.

بروزرسانی گوشی اندروید:

معمولا، برای بروزرسانی نرم افزار گوشی اندروید به برنامه‌های شخص ثالث نظیر برنامه Smart Switch که برای همه گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌شود نیاز دارید.

برای بهره‌گیری و استفاده از این برنامه، گوشی تلفن خود را به وسیله کابل داده به کامپیوتر وصل کرده و برنامه Smart Switch را باز کنید.

هنگام باز کردن برنامه، اگر گوشی تلفن در حال بروز رسانی باشد، پیامی برای بروز رسانی گوشی خود دریافت می‌کنید که برای ادامه روی Update باید کلیک کنید.

گوشی سامسونگ   Galaxy S7

بروزرسانی گوشی آیفون:

برای این کار می‌توانید از برنامه بروزرسانی iTunes استفاده کنید:

گوشی آیفون خود را به وسیله کابل USB به کامپیوتر شخصی خود وصل کرده و برنامه iTunes را باز کنید. اگر در حال به‌روزرسانی گوشی تلفن باشد، ممکن است یک پیام پاپ‌آپ برای به‌روزرسانی iOS به شما نشان دهد.

به روز رسانی گوشی آیفون اگر این پیام را دریافت نکردید، از گوشه سمت چپ بالای پنجره بر روی دستگاه گوشی خود کلیک کرده و سپس بر روی Summary کلیک کنید. اگر برنامه در حال بروزرسانی باشد گزینه Update نمایش داده می‌شود که باید روی آن کلیک کنید.

گوشی سامسونگ   Galaxy S7

بازنشانی تنظیمات کارخانه ای گوشی تلفن

این کار مستلزم این است که تمام داده‌های خود را پاک کنید، بنابراین، توصیه می‌شود قبل استفاده این روش قبلا از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بازنشانی تنظیمات کارخانه ای گوشی‌های اندروید:

دکمه کاهش صدا نگهداشته و گوشی خود را در حالت ریکاوری قرار دهید. سپس دکمه پاور را نگه دارید تا لوگوی اندروید ظاهر شود.

دکمه‌های ولوم را برای پیمایش فشار دهید و Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید.

برای ادامه دکمه پاور را فشار دهید تا حذف تمام داده‌ها تأیید شده و گوشی تلفن مجددا راه اندازی شود.

بازنشانی تنظیمات کارخانه ای در گوشی آیفون:

با استفاده از برنامه iCloud در کامپیوتر می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

بعد از وصل گوشی به کامپیوتر، این برنامه را باز کرده و گزینه Find iPhone را انتخاب کنید تا لیست دستگاه‌های متصل ظاهر شود. دستگاه گوشی تلفن خود را انتخاب کرده و بر روی Erase iphone کلیک کرده و iphone icloud پاک کنید. سپس برای ادامه کار بر روی Erase کلیک کنید.

تنظیمات کارخانه گوشی اندروید

مراجعه به تعمیرکار گوشی تلفن

بعد از انجام همه این راه حل‌ها اگر همچنان مشکل گوشی تلفن شما حل نشد می‌توانید به یک تعمیرکار حرفه‌ای گوشی تلفن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا