اخبار

فحش و ناسزا در اعتراضات اقدامی رادیکال است

فحش و ناسزا در اعتراضات اقدامی رادیکال است

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به کار بردن فحش و ناسزا در اعتراضات اقدامی رادیکال است چراکه این اقدام در مواجهه و واکنش به اتفاقی رخ داد که خودش بسیار رادیکال بود.

به گزارش پرمگ، دکتر بهاره آروین در میزگرد “چیستی و چرایی برخی ناهنجاری‌ها در تجمعات اخیر” که با حضور دکتر سجاد صفار هرندی  مدیر و عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد، درمورد علت به کاربردن ادبیات “رکیک و ناهنجار” در اعتراضات مردمی اخیر ایران، اظهار کرد: اگر از من بپرسند این جنبه اعتراضات یعنی استفاده از ادبیات رکیک را ثمربخش می‌دانید یا خیر؟، خواهم گفت از دو جنبه موافق این کاربرد و شکل از کلمات رکیک در شعارهای اعتراضات نیستم؛ اول آنکه این را شکلی ازخشونت کلامی می‌دانم که فاصله چندانی با خشونت فیزیکی ندارد و کاربرد خشونت فیزیکی را ثمربخش نمی‌دانم. از سوی دیگر این جنبش محوریت خود را بر مبنای زنان قرار داده در حالی که این ادبیات رکیک مشخصا سالها برای بازنمایی کلیشه‌هایی استفاده می‌شد که فرودستی زنانه را بازتولید می‌کرد.

وی افزود: عرصه اعتراضات اخیر عرصه مبارزه نمادین است و بیشتر نمایش اعتراض، تا خود اعتراض است و “وایرال” شدن در آن نیز خیلی مهم است. اینکه مثلا در مدارس عکسی را پاره می‌کنند این مبارزه نمادین است. این افراد مبارزه را در عرصه نمادین پیش می‌برند و جالب است که پیشگام این نزاع بر سر نمادها، خود نظام جمهوری اسلامی بوده است و از این رو است که افراد تصور می‌کنند این کار خیلی ثمر بخش است.

آروین اظهار کرد: گرچه این جنبش اعتراضی، “انقلاب” نیست اما جنبش گسترده‌ای ناظر بر رفع محدودیت‌های سبک زندگی است که ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر نیز این جنبش بسیار اشکال غیر متمرکز و پراکنده در عرصه زندگی روزمره‌ای دارد که مقابله کلاسیک با آن سخت است.

دکتر بهاره آروین در مورد کم و کیف مواجهه نظام جمهوری اسلامی با افراد غیر مذهبی‌، گفت: این افراد نادیده گرفته شده‌اند. بله نمی‌توان قشر مذهبی را نادیده گرفت اما نظام جمهوری اسلامی غیر مذهبی‌ها را نادیده گرفته است. عین این کار را نظام جمهوری اسلامی کرده است و به محض آنکه کسی متمایز رفتار کرده، گفته: “این از ما نیست”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا