اخبار

حسینی: قطع کردن اینترنت و فیلترینگ راه حل قطعی نیست

حسینی: قطع کردن اینترنت و فیلترینگ راه حل قطعی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قطع کردن اینترنت و فیلترینگ راه حل قطعی نیست و شاید مسکنی باشد برای این که التهاب جامعه را در کوتاه مدت مدیریت کند اما در درازمدت نمی شود.

به گزارش پرمگ، سید جواد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره ریشه یابی ناآرامی‌های اخیر و نقش دانشگاه ها در حل مسایل روز گفت: جامعه امروز ما در حال حاضر جامعه‌ ملتهبی است که برخی تلاش می کنند به این التهاب دامن بزنند و آن را زیاد کنند چرا که دانشگاه جزو نهادهایی است که متاثر از جامعه است و خود را سخنگو و زبان جامعه می داند.

حسینی اظهار کرد: مساله دیگر در دانشگاه  مساله هویت نسل جوان است که بحث هویتی و شکاف نسلی ذیل آن مطرح می شود؛ بنابراین مجموعه این عوامل در این اعتراضات و اغتشاشات باید با یکدیگر دیده شوند.

وی تصریح کرد: مهمترین مساله در نهاد دانشگاه مبتنی بر گفت‌وگو است و این گفت‌وگو و دیالوگ است که نهاد علم و دانشگاه را با نهادهای دیگر متفاوت می کند؛ بنابراین با توجه به این که از زمان تاسیس دانشگاه ها در کشور روشنفکران و افراد اندیشمند و صاحب نظران در فضای دانشگاهی حضور داشتند، اولین و ضروری ترین راه حل در دانشگاه مساله گفت‌وگو است یعنی گفت‌وگو باید به صورت فراگیر در دانشگاه اتفاق بیفتد.

حسینی ادامه داد: دومین راه حل دوری از هیجانات است چرا که در این روزها هیجان بر تحلیل های سیاسی غلبه پیدا کرده است. از طرف دیگر جلوگیری کردن از مرجعیت یافتن رسانه های بیگانه و تاثیرگذاری آنها در موج سازی و شکل گیری بعضی از حوادث است. در کنار آن ترمیم سرمایه اجتماعی است که باعث واگرایی نهاد علم به سیستم حکمرانی شده است. سرمایه اجتماعی باید ترمیم شود و اعتماد متقابل به وجود بیاید؛ بنابراین کلید اصلی برای این که این اتفاق بیفتد گفت‌وگو است.

وی تاکید کرد: مشکل این است که چرا عده ای اجازه نمی دهند در دانشگاه ها گفت‌وگو شکل بگیرد و تلاش می کنند فضا ملتهب شود و هیجانات غلبه پیدا کند و به نوعی فضای دانشگاه از گفت‌وگو دور شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: قطع کردن اینترنت و فیلترینگ راه حل قطعی نیست و شاید مسکنی باشد برای این که التهاب جامعه را در کوتاه مدت مدیریت کند اما در درازمدت نمی شود چرا که خود این ممکن است موجب التهاب دوباره شود از طرف دیگر وقتی که شما محدودیت کنید فضایی را برای جولان دادن رسانه‌های بیگانه ایجاد می کنید. آنها در فضای نابرابری در حال تولید محتوا هستند مخاطبان خود را می گیرند و ذهنشان را شکل می دهند و سناریوهایشان را اجرا می کنند در حالی که شما این طرف راه را مسدود کرده اید؛ بنابراین در بلندمدت این مساله راه حل نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اگر نهاد خانواده را جدی بگیریم و برای آن هزینه کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و اقدام کنیم، می توانیم به راحتی از این گونه بحران ها عبور کنیم یا شاهد تکرار آن نباشیم. نهاد خانواده برگ برنده ای است که باید روی آن سرمایه گذاری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا