سلامت

قرص نیتروکاردین ۲/۶چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟

 قرص نیتروکاردین ۲/۶چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود

قرص نیتروکاردین ۲/۶ با ریلاکس کردن رگ های خونی و عضلات صاف کار می کند.

این قرص برای درد قفسه سینه در ارتباط با محدود شدن خون‌رسانی، وازوکانستریکشن شدید شریان های قلب و ناگهانی، نارسایی بطن چپ قلب همراه با حمله قلبی، ضربان قلب ناگهانی و شدید، فشار خون بالا در طی عمل جراحی قلب و…استفاده می شود.

این دارو می تواند ظرف مدتیک ساعت پس از مصرف به روش خوراکی اثر کند و تاثیر آن در استفاده از راه دهان به طور متوسط ۱۲ ساعت به طول می انجامد.

عوارض دارو

عوارض جانبی قرص نیتروکاردین ۲/۶ که ممکن است رخ دهد عبارتند از:
احساس ضعف
خواب آلودگی
بدتر شدن درد قفسه سینه
خفیف یا احساس سوزش روی پوست
حالت تهوع
فشار خون پایین
سرگیجه
بثورات پوستی آلرژیک
استفراغ
قرص نیتروکاردین ۲/۶ همچنین ممکن است عوارض جانبی را که در اینجا ذکر نشده، ایجاد کنند.
اگر عوارض جانبی دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید با پزشک خود مشورت کنید. شما همچنین می توانید اثرات جانبی را به اداره مواد غذایی و دارویی خود گزارش کنید.

به هرحال مصرف این دارو ممکن است باعث افت کلی فشار خون و احساس گیجی علی الخصوص در زمان برخاستن از حالت درازکش یا نشسته شود. (هیپوتانسیون وضعیتی)

علاوه بر آن مصرف این قرص سبب خواب آلودگی شده و توانایی رانندگی یا مدیریت ابزار آلات سنگین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پس از مصرف این قرص بایستی از انجام کارهایی غ نیازمند سطح بالایی از هوشیاری است خودداری شود.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی فوق و عوارض دیگری که ذکر نشده، با پزشک خود مشورت کنید خصوصاً اگر آن عوارض از بین نرفته باشند.

موارد منع مصرف

این دارو برای افراد دارای سابقه آشکار حساسیت به گلیسریل تری نیترات یا هرگونه داروی حاوی نیترات، کم‌خونی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (بزرگ شدن عضلات قلب)، گلوکوم(فشار درون چشم)، کسانی که عروق خونی قلب آن‌ها در اثر تورم یا تنگی مسدود شده، افراد دارای فشار مغز و همچنین در صورتی که فردی برای رفع هرگونه اختلال انعقادی خونش هپارین مصرف می‌کند توصیه نمی شود.

مصرف این دارو ممکن است گلبول های قرمز خون را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییر در هموگلوبین شده و به آبی رنگ شدن پوست، سردرد، خستگی، کمبود انرژی و… منجر شود. اگر چنین علائم و نشانه هایی را در فرد دیدید، مصرف این دارو را باید متوقف کنید.

تداخل های دارویی

اگر همزمان با این قرص، داروهای دیگر حتی داروهای بدون نسخه و گیاهی مصرف می کنید اثرات قرص نیتروکاردین 2.6 ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد و خدای ناکرده خطر مشکلات و عوارض جانبی شما را افزایش دهد. در مورد تمام داروها، ویتامین ها و مکملهای گیاهی که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید به طوری که دکتر شما می تواند به شما در جلوگیری یا کنترل تداخلات دارو کمک کند. قرص نیتروکاردین ۲/۶ ممکن است با داروهای زیر ارتباط برقرار کرده و تداخل ایجاد کند:
ضد سایکوزها، آسپرین، NSAIDs، داروهای اهداکننده اکسید نیتریک، سیلدنافیل، تادالافیل، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و وردنافیل

علاوه بر آنچه گفته شد، در صورتی که شما شرایط زیر را داشته باشید قرص نیتروکاردین ۲/۶ را نباید استفاده کنید: مصرف الکل، کم خونی، حساسیت بالا و افزایش فشار در چشم

مراقبت های پرستاری

قبل از استفاده از قرص نیتروکاردین ۲/۶ پزشک خود را در مورد لیست داروهای مصرفی حال حاضر خود اعم از داروهای بدون نسخه (
(ویتامین ها، مکمل های گیاهی و…)، آلرژی، بیماری های قبلی و شرایط سلامتی فعلی (مانند حاملگی، جراحی بعدی و غیره) مطلع کنید. بعضی از شرایط ذکر شده ممکن است سبب افزایش حساسیت شما به عوارض جانبی این دارو شود. این دوز تجویز شده توسط پزشک مناسب شرایط فعلی شما است و طبعاً باید توجه داشته باشید که اگر وضعیت بیماری شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد باید به پزشک خود اطلاع دهید تا تغییرات دارویی لازم را انجام دهد.

سعی کنید بیشتر از دوزی که پزشک تجویز کرده استفاده نکنید چراکه نه تنها ممکن است باعث بهبود علائم شما نشود بلکه امکان دارد مسمومیت دارویی یا عوارض جانبی جدی دیگر را ایجاد کند.

داروهای خود را حتی اگر می دانید شرایط مشابه شما را دارند به کس دیگری ندهید چراکه ممکن است به overdosage منجر شود.

در صورت مواجه شدن با سوء مصرف این دارو، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم مصرف بیش از حد این دارو(اوردوز با این دارو) ممکن است شامل سردرد، گیجی، تب، تغییر ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ و … باشد.

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید و فریز نکنید مگر اینکه در بسته بندی قید شده باشد.

در صورتی که دوز داروی خود را فرموش کردید، درصورتی که نزدیک به زمان دوز بعدی شما باشد دوز از دست رفته را دارو استفاده نکنید و در دوز بعدی استفاده کنید. همچنین نباید از دوز اضافی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا