آموزش و ترفند

نشانه‌های همزمانی که هشدار می‌دهد کامپیوتر شما هک شده است

هک شذن کامپوتر

در معرض هک واقع شدن و هک شدن امروزه به یک موضوع بسیار رایج تبدیل شده است که تعداد زیادی از کاربران کامپیوتر با آن روبرو می‌شوند، بنابراین ممکن است هر کاربری به روشنی تشخیص ندهد که کامپیوتر س هک شده است یا نه. پس بایستی همیشه به دنبال نشانه‌هایی در این زمینه باشید.

متوجه این نکته باشید که ظاهر شدن این نشانه‌ها به صورت جداگانه ممکن است به معنای هک شدن دستگاه شما نباشد، ولی مشاهده بیش از یک نشانه با نشانه دیگر یا ظاهر شدن همزمان همه آن‌ها به این معنی است که امنیت کامپیوتر شما در خطر است. برخی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که موید این است که کامپیوتر شما هک شده است، و کارهایی می‌توانید در این مورد انجام دهید به شرح زیر است:

ظاهر شدن برنامه‌ای که خودتان نصب نکرده‌اید

یکی از شاخص ترین نشانه‌های آلوده شدن کامپیوتر به ویروس، ظاهر شدن برنامه‌های نصب‌شده جدیدی است که شما نصب یا درخواست دانلود نکرده‌اید.

هدایت شدن به سایت دیگر

وقتی به سایت دیگری که اکثراً تجاری، تبلیغاتی یا حتی پورنوگرافی هستند، هدایت می‌شوید، به احتمال قوی کامپیوتر شما هک شده است.

علت این قضیه این است که معمولاً هکر با نصب یک برنامه بدافزار برای افزایش درصد بازدید مورد نظر خود از آن کنترل شما را برای ورود به این سایت‌ها در دست می‌گیرد.

پیام «مدیر وظیفه غیرفعال شده است»

ظاهر شدن این پیام خصوصاً هنگام کار با آنتی ویروس، حاکی از این است که کامپیوتر شما هک شده است.
با مواجه شدن با این پیام باید سیستم کامپیوتر را به آخرین جایی که مشغول کار بودید، برگردانید. به طور معمول شما نیاز دارید که یک نسخه پشتیبان دوره‌ای از سیستم کامپیوتر تهیه کنید.

ارسال ایمیل مشکوک

شاخص‌ترین و خطرناک‌ترین نشانه هک شدن کامپیوتر، ارسال ایمیل مشکوکی که وعده خاص و غیرطبیعی می‌دهد.
اگر از طریق مرورگر شما یک لینک دسترسی خودکار به حساب بانکیتان وجود داشته باشد، ممکن است هکر قادر به انتقال پول شما به حساب‌های ناشناس خود باشد. همچنین اگر مرورگر شما هر چیزی را خریداری کند بطور اتوماتیک اطلاعات خرید یا کارت اعتباری شما را ذخیره می‌کند.

در صورت هک شدن چکار باید کرد؟

اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوتر را از هر منبع اینترنتی جدا کرده و یک اسکن جامع و مانع از سیستم کامپیوتر انجام دهید.

یقین پیدا کنید که یک ضد بدافزار یا آنتی ویروس نصب کرده اید که به صورت آفلاین کار می‌کند. شاخص ترین برنامه‌های جامع ایمنی کامپیوتر عبارتند از: نورتون، بیت دیفندر، آویرا، پاندا و TotalAV

پس از نصب برنامه و اسکن حتماً یک System Restore انجام دهید که دستگاه را به حالت قبل برگرداند و قبل از اتصال دستگاه به اینترنت گزینه Firewall را فعال کنید و در نهایت مطمئن شوید که هیچ برنامه‌ای نصب نشده است. آن‌ها را در حین هک نصب کنید و در صورت وجود آن را به صورت دستی از کنترل پنل حذف کنید و سپس Add یا Delete Programs را انتخاب کنید و حذف کنید.

منبع: عربی پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا